Polish Printmaking

22.01.2014

Małgorzata ET BER Warlikowska MYCIE TWARZY | JEDZĄC MARILYN MONROE

MYCIE TWARZY | JEDZAC MARILYN MONROE

Gorąco zapraszam na wernisaż, który rozpoczniemy od Mycia Twarzy w galerii Szkła i Ceramiki (godz. 18.30) a bedziemy kontynuować Jedząc Marilyn Monroe w galerii Awangarda (godz. 20.00).

Wszystko 24 stycznia 2014 (piątek) ..... WROCŁAW

Małgorzata ET BER Warlikowska

http://cargocollective.com/etber Małgorzata ET BER Warlikowska
MYCIE TWARZY / JEDZĄC MARILYN MONROE
24.01 – 02.03.2014

Mycie Twarzy
Galeria Szkła i Ceramiki, pl. Kościuszki 9/10
wernisaż 24.01.2014, piątek, godz. 18.30

Jedząc Marilyn Monroe Galeria Awangarda, ul. Wita Stwosza 32
wernisaż 24.01.2014, piątek, godz. 20.00

W dniu wernisażu akcja „Poleżeć z Marilyn Monroe (i Starym Bananem)”

kuratorka: Alicja Kilmczak-Dobrzaniecka

Materiały prasowe do pobrania TUTAJ

Wystawa Małgorzaty ET BER Warlikowskiej „Jedząc Marilyn Monroe / Mycie twarzy” jest refleksją na temat tożsamości, rozumianej wielowątkowo: podmiotowości kobiety, artystki, osoby prywatnej i publicznej, człowieka jako ogniwa łańcucha genealogicznego, nośnika kodu kulturowego, elementu funkcjonującego w określonych relacjach z innymi. Indywidualność i niezależność kontra egzystencja w określonych ramach, wytyczonych przez otoczenie, kulturę, biologię. Zbudowana została za pomocą charakterystycznych dla artystki mediów: grafiki łączonej z ceramiką, malarstwa, rzeźby, instalacji, złocenia, kalki, akcji, koncepcji, oraz środków: świadomego czerpania z różnych epok, odwoływania się do toposów, zabawy ze znanymi z historii sztuki motywami, wynaturzania ich, deformowania, łączenia, dzielenia…

Czy istnieje bardziej banalna postać w pop-kulturze niż Marilyn Monroe? Zrobiono przecież z nią już wszystko: wyeksploatowano jako aktorkę, modelkę, niedoszłą matkę, żonę, kochankę, idiotkę, inteligentną jednostkę, plastikową lalkę... Dobrze by było ją na koniec zjeść. Małgorzata ET BER Warlikowska ma odwagę, żeby wykonać ten ruch i po raz kolejny w historii sztuki spróbować posłużyć się podobizną oraz nazwiskiem aktorki, by uczynić z niej bohaterkę swojej opowieści. Marilyn Monroe, poprzez swoją niesłabnącą popularność, bezgraniczną eksploatację i ciągłą transformację wizerunku, przekształciła się z „kobiety wyjątkowej” w „everymana”. ET BER wykorzystuje ten fakt i wyciska z aktorki ostatnie soki.

Mycie twarzy jest powtarzanym co dzień rytuałem. Warlikowska odprawia ten obrządek, używając Marilyn Monroe jako fantoma o uniwersalnej symbolice, snując rozważania o czyszczeniu wizerunku. Z jednej strony jest to chęć utrzymania czystości, przejrzystości, pozorów nieskalania. Twarz jest odbiciem wnętrza człowieka, pokazuje prawdę o nim, należy więc ją wymyć, aby zachować swoje prawdziwe „ja” w tajemnicy. To także pozbywanie się warstw brudu – przyczepionych etykiet, narzuconych funkcji, niechcianych plotek.

Wystawa jest opowieścią o powstawaniu ikony, a więc indywidualności będącej początkowo osobą anonimową, o procesie kreacji wizerunku, o jego tworzeniu, przyjmowaniu przez otoczenie, przetrawieniu i dewaluacji. Proces ten może być odczytywany jako przebieg konstruowania obrazu człowieka w ogóle. Mówi o funkcjonowaniu w codzienności, o posiadaniu kulturowej maski, składającej się z konkretnych oczekiwań, ściśle związanych z płcią, pochodzeniem i środowiskiem.

Mycie twarzy

pierwsze co pamiętamy, pierwsze o co dbamy, pierwsze czego się wstydzimy...
twarz nas zdradza, twarzą ukrywamy
społeczna obsesja... zostać twarzą....
mycie twarzy to dobranie się do najdyskretniejszych ...
mycie twarzy to oczyszczanie ale też sugestia że jest powód, potrzeba oczyszczania
studium maski twarzy społeczności wizerunku tłumu i ...
... i pieniędzy...
porcelana, szkło, beton?, stal.... instalacja

Jedząc Marilyn Monroe

jesteś tym co jesz.. a jeśli zjesz...?!
główni bohaterowie:
MONROE, PICTOMAN, i ET BER
o ile „mycie twarzy" jest o człowieku no name o tyle
„jedząc..." jest o
powstawaniu ikony
fenomen „znanej twarzy", i chęci jej stworzenia,
zdobycia i przekleństwo
jej posiadania
to o „twarzy" która się odrywa od człowieka, o
wizerunku który staje się
niezależny od człowieka
o wizerunku który staje się produktem, wzorcem i
przekleństwem,
społecznym narzędziem
tematem marzeń (pożądań) zbiorowych
ogólnie o szeroko pojętej konsumpcji
po kilku miesiącach prac nad tym tematem
nie uniknęłam też tematów gender

techniki: wszystko co mi przyjdzie do głowy..
instalacje, dużo gry światłem
widz przechodzi od sceny do sceny
zaczyna się od narodzin gwiazdy
... a potem jest coraz absurdalniej

… widziałam ostatnio film „Stany Zjednoczone Amnezji”.
Gdyby moja sztuka była słowami, o których myślę, wiele z nich brzmiałoby jak cytaty Gore’a Vidala.

Stary Banan (Małgorzata ET BER Warlikowska oraz XY Anka Mierzejewska)

„Poleżeć z Marilyn Monroe (i Starym Bananem)” - marzysz o sławie, pławieniu się w luksusie i fleszach obiektywów, albo jesteś zmęczona/y ale nie chcesz tak po prostu się lenić: to jedyna taka możliwość bardzo aktywnie poleżeć wśród takich gwiazd jak Marilyn Monroe i Stary Banan

Małgorzata ET BER Warlikowska

Urodzona w 1970 r. Dyplom w 1996 r. z grafiki artystycznej na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Kieruje Pracownią Ekspansji Graficznej na macierzystej uczelni. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach graficznych. Swoje prace prezentowała na ponad: 50 wystawach indywidualnych i 100 zbiorowych. W 2003 roku była nominowana do Paszportów „Polityki”. Wraz z Anką XY Mierzejewską tworzy grupę artystyczną "Stary Banan". W 2002 roku otrzymała wyróżnienie na Dolnośląskiej Wystawie Sztuki „Ciąg dalszy… Grafika i Rysunek". W 2000 roku była artystą rezydującym na zaproszenie Uniwersytetu w Akron (Myers School of Art), Ohio, USA. Uprawia grafikę warsztatową (linoryt, serigrafię, serigrafię na ceramice), rzeźbę w ceramice oraz malarstwo. Stworzyła m. in. serie: Logorea, Lalopatia, Eat Your Mother, Born to be KING... kong, Ja - Moloch, Kobieta Myśli, KaKaPooPoo Project...

Partner Organizatora:

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
ul. Plac Polski 3/4, 50-156 Wrocław
  • 22.01.2014