Polish Printmaking

prof. zw. Włodzimierz Kotkowski

prof. zw. Włodzimierz Kotkowski

Katedra Grafiki Warsztatowej ASP w Krakowie

Pracownia rysunku #2

Dyplom w Pracowni Miedziorytu pod opieką prof. Mieczysława Wejmana na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie w 1967 r. Dziekan WG w latach 1987 - 1990; obecnie kierownik Katedry Rysunku i Malarstwa. Wykłada również na Wydziale Sztuki na Uniwersytecie Rzeszowskim, kieruje Zakładem Grafiki Współpracuje z ASP w Łodzi Swoje zamierzenia artystyczne realizuje przy pomocy grafiki warsztatowej ( większość istotnych realizacji w technice mezzotinty).
Ostatnio podejmuje próby nadania autonomii dzieła plastycznego rejestracjom kadru ekranu TV
Prace w zbiorach muzealnych i prywatnych w kraju i zagranicą
Jest laureatem wielu nagród otrzymanych na konkursach krajowych i zagranicznych.


Program pracowni:

KILKA SŁÓW O MEZZOTINCIE:

Od pewnego czasu zadaję sobie pytanie - dla czego większość swoich prac graficznych zrealizowałem w technice mezzotinty?
Odpowiadam sobie, że zawsze lubiłem malować, ale tak się złożyło, że postanowiłem poważnie zająć się grafiką, a najbliższą sztuce malowania, moim zdaniem, była technika mezzotinty
Dzięki aksamitnej czerni i kontrastującej z nią świetlistej bieli oraz szerokiej skali szarości można przeżywać przygodę budowania obrazu. Jest to obraz monochromatyczny z przewagą czerni. Materia mezzotinty może skłaniać odbiorcę do wyobrażania sobie kolorów. ukrytych w smolistej ciemności i jaskrawej bieli światła
Gładząc stalowym gładzikiem powierzchnię miedzianej płyty - naciętą wcześniej chwiejakiem - można szukać pożądanych walorów szarości, ale można również z sensualną przyjemnością wyrażać sferyczność przedstawianych motywów. Jeśli za bardzo zbliżymy się do granicy pomiędzy wyrażaniem kulistości, a jej odtwarzaniem możemy narazić się na zarzut fotograficzności. Niektórzy twórcy twierdzą, że mezzotinta nadmiernie ukrywa linearność obrazu, a to porządek linii - właśnie - ukazuje abstrakcyjną autonomiczność każdego dzieła. Odczuwam deficyt linearności, co wyraża się wykonywaniem linearnych szkiców.
Zajmując się dydaktyką w zakresie rysunku staram się zwracać uwagę na twórcze interpretowanie rzeczywistości przy pomocy linii bogatej w kolor, materię i skalę walorową. (…)