prof. Piotr Gojowy
ZakĹad Grafiki, WydziaĹ Sztuk PiÄknych UMK w Toruniu
Pracownia Litografii
Ur. w 1959 r. w Bydgoszczy. StudiowaĹ grafikÄ warsztatowÄ na Wydziale Sztuk PiÄknych UMK w Toruniu. Dyplom z wyróşnieniem obroniĹ w 1985 r. Od tego czasu pracuje na tejĹźe uczelni, gdzie prowadzi pracowniÄ litografii. Od 2003 r. zatrudniony jest na stanowisku profesora. OgĂłĹem braĹ udziaĹ w 260 wystawach, w tym 22 indywidualnych. Jest staĹym uczestnikiem wystaw miÄdzynarodowych (132), ogĂłlnopolskich (57) i Ĺrodowiskowych (49).WaĹźniejsze nagrody i wyróşnienia:
- VIII MaĹe Formy Grafiki, Polska-ĹĂłdĹş â93, -medal honorowy.
- I MiÄdzynarodowa Wystawa MaĹych Form Graficznych âKontakt â93â, -dyplom honorowy.
- MiÄdzynarodowe Biennale Grafiki Technik Metalowych im. MikoĹaja Pruzi âCUPRUM VIâ, Lubin â95, -wyróşnienie za zestaw prac.
- International Exhibition of Computer Graphics âOpava 2002â (Czechy) â3 nagroda w kategorii âEx Librisâ i wyróşnienie honorowe w kategorii âFree graphicsâ.
- BIMPE III âThe Third Biennial International Miniature Print Exhibition âGrandvill Island, Vancouver, (Kanada) 2004 â wyróşnienie honorowe.
- XXI MiÄdzynarodowe Biennale Ekslibrisu WspĂłĹczesnego w Muzeum Zamkowym w Malborku 2007 â medal honorowy.
- VII MiÄdzynarodowy Konkurs Graficzny na Ekslibris âGliwice 2007, Miejska Biblioteka Publiczna w Gliwicach â wyróşnienie medalem i dyplomem honorowym.
- âImpresja â Ekspresjaâ - MiÄdzynarodowy konkurs na maĹÄ formÄ graficznÄ , towarzyszÄ cy VIII MiÄdzynarodowemu Konkursowi DyrygentĂłw im. G. Fitelberga w Katowicach, 2007 âwyróşnienie.
- 4Âş Muestra Internacional de Miniprint de Rosario 2008 â uno de los cuatro 1o Premios,
- XXII MiÄdzynarodowe Biennale Ekslibrisu WspĂłĹczesnego w Muzeum Zamkowym w Malborku 2009 â medal honorowy, nagroda Prezesa ZPAP za zestaw prac.
Program pracowni:
Litografia naleĹźy do najmĹodszych technik drukarskich w grafice artystycznej. MoĹźna przy jej uĹźyciu tworzyÄ prace graficzne zgodne z duchem wspĂłĹczesnych czasĂłw. Mimo to, nie utoĹźsamia siÄ ona z nowoczesnoĹciÄ . Jest technikÄ tradycyjnÄ , a wiÄc preferujÄ cÄ to, co indywidualne i niepowtarzalne, podkreĹlajÄ cÄ osobisty wyraz. To technika bardzo wszechstronna, ma szerokie moĹźliwoĹci. ArtyĹci litografowie mogÄ tworzyÄ prace wizualnie podobne do rysunku, akwareli, linorytu, akwatinty albo nawet mezzotinty. MoĹźna w litografii reprodukowaÄ fotografie i inne druki. Ale nie to jest jej celem. Jej natura wiÄ Ĺźe jÄ z tradycjÄ . Kredka litograficzna to podstawowe w niej narzÄdzie, ktĂłrym siÄ rysuje po kamieniu podobnie jak oĹĂłwkiem czy zwÄglonym kawaĹkiem drewna po papierze. Takie rysowanie zawsze byĹo bliskie artystom we wszystkich czasach. Podobnie jest z tuszem litograficznym, ktĂłry nakĹada siÄ na kamieĹ pÄdzlem. Z tymi podstawowymi i uniwersalnymi narzÄdziami litografia ma trwaĹÄ wiÄĹş. Te narzÄdzia sprawiajÄ , Ĺźe litografia jest dla twĂłrcy bardzo atrakcyjna, poniewaĹź tak jak w tradycyjnym rysunku i pÄdzel i kredki âszanujÄ â naturalne indywidualne cechy rÄki artysty, zapewniajÄ im swobodÄ i szczeroĹÄ kreacji, ale przede wszystkim sÄ to narzÄdzia znane twĂłrcom od dzieciĹstwa. Nie trzeba siÄ ich âuczyÄâ. Sprzyja to ekspresji gestu, ktĂłry tworzony jest i wypracowywany latami podobnie jak charakter pisma.W czasach nowoczesnych mediĂłw, ĹatwoĹci kreacji i przesytu mechanicznego powielania obrazu, tworzenia go anonimowo, w bezdusznej postaci, tym bardziej rodzi siÄ potrzeba i tÄsknota za tym co odrÄczne wyjÄ tkowe w swej niepowtarzalnoĹci. Potrzeba ta sprawia, Ĺźe twĂłrca i odbiorca mogÄ âspotkaÄ siÄâ w krÄgu tradycyjnych mediĂłw artystycznych, w ktĂłrych litografia gra jednÄ z gĹĂłwnych rĂłl.